Tietoa meistä

Lennokkaat Martat ry on perustettu Oulunsalossa v. 2004 ja jo yli 15 vuoden ajan toimintaamme on ohjannut osallisuus ja osallistuminen, vaikuttaminen, yhteisöllisyys, uuden oppiminen ja yhdessä tekemisen ja toimimisen ilo.

Martat juhlivat 125-vuotista aikakauttaan. Juhlavuoden 2024 teemana on metsä.
Marttojen perustehtävä jatkuu: ”Martat edistää kotien ja perheiden toimivaa ja kestävää arkea.”

Marttojen valtakunnalliset arvot ovat:
Yhdessä tekemisen ilo
Martat on rohkea ja vahva yhteisö, jossa tehdään ja opitaan yhdessä. Martat muuttavat maailmaa tekemällä pieniä asioita isosti. Marttailu on hauskaa!
* Martat kohtaavat ja mahdollistavat kohtaamisia
Kohtaamiset mahdollistavat ja tukevat toimintaa ilmaston rajojen ja kohtuullisuuden puolesta. Martat tekevät hyvää minulle, meille, lähiyhteisölleen ja maailmalle.

Kestävät valinnat
Marttojen toiminnan lähtökohtana ovat ympäristölle, taloudelle ja terveydelle kestävät valinnat.
*Martat tekevät arjen tekoja huomista varten
Huominen arki rakentuu tämän päivän teoista. Tiedostamme maapallon rajat ja kohtuullisen kulutuksen välttämättömyyden. Toiminnassamme korostuvat käytännölliset ja vaikuttavat ratkaisut. Martat ovat muutoksen tekijöitä.

Avoimuus
Marttailu kuuluu kaikille. Neuvontamme ja tietomme on kaikille avointa. Toivotamme kaikki mukaan toimintaamme.
*Martoille kaikki ovat yhdenvertaisia
Voimaannutamme ja tuemme kaikkia elämään hyvää arkea. Edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

Marttojen, myös oman yhdistyksemme toiminnassa näkyvät, toiminta-alueet ovat:
- ruoka ja ravitsemus
- kodin talous- ja kuluttaja-asiat
- kotipuutarha ja ympäristö
- kansainvälinen toiminta
- järjestö- ja yhdistystoiminta, marttaillat ja –retket

Positiivinen jäsenmääränkehitys on yhdistyksen laadukkaan toiminnan ja olemassaolon edellytys. Marttatoiminta on hyvässä nosteessa ja mielekäs ja jäsenlähtöinen toiminta tuovat uusia jäseniä marttayhdistyksiin. Tavoitteena on saada yhdistykseen uusia jäseniä tulevanakin toimintavuotena.

Varoja toimintansa rahoittamiseen yhdistys hankkii jäsenmaksupalautteen lisäksi talkoilemalla erilaisissa tilaisuuksissa tilanteen ja resurssien mahdollistamissa rajoissa sekä myyjäistoiminnalla. Yhdistyksen hyväksi talkoilemisesta saa "talkoopisteitä", joita voi hyödyntää ruokakurssien kurssimaksuissa. Ensimmäisestä tunnista saa 2 pistettä ja seuraavista 1p/tunti, kirkkokahvituksesta saa 4 pistettä, 1 piste = 1€.